Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Sådan arbejder vi

Sådan arbejder vi

Vi arbejder ud fra ICDP. Vi er anerkendende i vores tilgang til børnene, og ser alle børn som vigtige individer. Vi har stor fokus på læringsrum. Derfor ser vi også læringsrummene som evigt dynamiske, afhængig af kontekst. Vi arbejder på tværs af grupperne, for at optimerer pædagogikken, og på den måde, spejler børnene sig ind i hinanden, og lære af hinandens kompetencer på tværs af alder. (Dette er dog sat på hold grundet COVID)

Læringsrum

Lærings kan både være i garderoben, hvor vi guider og understøtter børnene i selvhjulpenhed. Eller når vi skaber fysiske læringsrum for børnene hvor de udvikler sig gennem leg, krop og bevægelse. I motorikrummet i vores kælder har vi en hoppepude, hvor børnene for styrket kroppen genne fysisk aktivitet, de lære at vente på tur og stå i kø, og opleve glæden ved det er deres tur. Vi opstiller læringsrum dagen igennem, ud fra vores didaktiske overvejelser. De fysiske rammer kan være stationære, men den læring der skal foregå der, er forskelligt afhængig af alder, tema, særlig fokus på børn i udsatte positioner, derfor er det altid pædagogen ansvar at skabe de optimale læringsrum, der understøtter børnenes udvikling, læring og trivsel.

Legens betydning  

Leg er afgørende for børns udvikling af sociale kompetencer og egenskaber som fantasi, virkelyst og kreativitet. Vi understøtter legen gennem nærvær, vi stiller de rette rekvisitter frem, til at børnene udvikler sig i legen, sammen med andre børn. Om det er en balance Bum, spil, dukker, køkken, eller sandlegetøj, lære børnene sociale kompetencer gennem interaktionen med de andre børn. De lære turtagning, dialoger og oplever at blive et betydningsfuldt menneske i børnefælleskabet. Vi understøtter legen ved at guide dem i at lære at lege i rollelegen, og sætter ord på deres initiativer, vi hjælper dem med at udforske legesager, så de ved hvordan de kan lege med tingene. Vi går ved siden af og hjælper der hvor de har brug for guidning i legen, for at lege kan forblive i et flow, eller om den skal skifte spor. Vi går bagved og lader børnene udforske deres legekompetencer, sammen med de andre børn, hvor de selv er i stand til at udvikle deres leg.

Ugen i Børnehaven GrønneParken

Børnene er inddelt i 3 primære grupper: Bier, græshopper og sommerfugle, hvor børnene er inddelt på tværs af alder, vores pædagogiske afsæt er, at børne lære af børn, og spejler sig ind i hinanden. Vi skaber læring for børn, når de spiser, vi har en frokost ordning "Fru Hansens kælder" hvor vi hjælper børnene til at være madmodige, nyde måltidet, der er sundt og nærende.  Vi har en fast struktur på vores sprogarbejde i  vores sproggrupper. sproggrupper er med til at sikre og udvikle børn der har ekstra brug for sprog stimulering. Vi arbejder med dialogisk læsning, og vi tilbyder også bøger, familien kan låne med hjem. Vi er en børnehave der arbejder meget med sprog, og sprogudvikling, det er en af de centrale pædagogiske aktiviteter i børnehaven. Vi er en børnehave benytter udelivet året rundt, i alt slags vejr. Alle børn er ude hver dag. Vi har fokus på kroppen i bevægelse, pulslege, yoga, rytmik. Ugen igennem er der forskellige fysiske planlagte aktiviteter. De kreative lærende aktiviteter, er en anden kerneværdi i børnehaven GrønneParken, vi har et værksted, fyldt med forskellige materialer, her kan pædagoger og børn, arbejde med kreative tanker og fantasi. Vi har faste rutiner, dagen igennem, hvilke har betydning for, at der er plads og tid til fordybelse og læring sammen med børnene.

Dokumenter